Liedekerke doet mee aan de week van de anderstaligen samen met ADIL

dinsdag, 30 mei, 2017

Liedekerke zet deze week samen met Affligem en Denderleeuw via ADiL (interlokale vereniging voor integratie in Affligem, Denderleeuw en Liedekerke) in op de Week van de Anderstalige Klant, die plaatsheeft van maandag 29 mei tot en met zaterdag 3 juni.

“Nederlands leren is een belangrijke stap tot integratie in onze gemeente”. “De Nederlandse taal leren en vooral oefenen, is echter niet zo eenvoudig. We willen als gemeente maximaal oefenkansen creëren voor onze anderstalige bevolking. Tijdens de Week van de Anderstalige Klant spreken we specifiek onze lokale handelaars aan om ons hierin bij te staan.”

“Tijdens deze week vragen wij aan de handelaars en dienstverleners in Liedekerke om anderstalige inwoners bewust in het Nederlands verder te helpen, ook al is dat niet altijd evident. Op die manier kunnen ze het Nederlands in de praktijk oefenen, want dit is een noodzakelijke aanvulling naast de taallessen die zij reeds volgen”.

Om dit proces te bevorderen wordt tijdens de Week van de Anderstalige Klant een ‘oefenparcours’ uitgestippeld. Op dit ‘oefenparcours’ krijgen de deelnemers een aantal (spreek)opdrachten die ze onder begeleiding bij verschillende handelszaken en dienstverleners in de omgeving moeten uitvoeren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld vragen hoeveel iets kost of meer uitleg vragen over een bepaald product.

We hebben met z’n allen nogal snel de reflex om anderstaligen bij te staan in hun taal of een gemeenschappelijke taal als we merken dat ze in het Nederlands niet zo vlot uit hun woorden geraken. Hier mogen wij als inwoner of handelaar gerust onze rol spelen en de anderstalige Liedekerkenaar op een opbouwende manier bijstaan om zijn/haar Nederlands te verbeteren. Lukt het echt niet, dan mag de persoon in kwestie zelfs vriendelijk doorverwezen worden naar onze gemeentelijke diensten om hem/haar wegwijs te maken in het aanbod Nederlandse lessen voor anderstaligen (NT2).”

Meer info:  adil@liedekerke.be